نشریه صنایع شیمیایی ,رنگ و پلیمر

کاربر گرامی خوش آمدید

سایت در حال به روز رسانی می باشد

برای اطلاع از تخفیف ها، در خبرنامه عضو شوید

User Rating: 0 / 5

انواع خدمات شیمیایی و آنالیز مواد

 مقدمه : خدمات شیمیایی آنالیز مواد به منظور بررسی خواص مختلف مواد همچون خواص رسانایی ، مغناطیسی ، مکانیکی ، حرارتی و … و همچنین شناسایی ترکیبات و عناصر تشکیل دهنده آنها انجام می شود که در این بخش از مجله شیمیایی به آن ها می پردازیم :

انواع خدمات شیمیایی و آنالیز مواد :

  • خدمات آنالیز بخشی حیاتی در قسمت های تحقیق و توسعه (R&D) و کنترل کیفیت شرکت ها و واحدهای تولیدی است. آنالیز مواد تولیدی ، مواد اولیه و مقایسه کیفیت و رفتار تولیدات با محصول رقیبان امری بسیار ضروری برای توسعه پایدار و ماندگاری شرکت در بازار است. آنالیزها از دیدگاه های مختلف قابل دسته بندی و تقسیم بندی هستند. از یک دیدگاه به پنج دسته آنالیز‌های شیمیایی ، ساختاری ، فیزیکی ، مکانیکی و زیستی دسته بندی می‌شوند.
  • آنالیز‌های شیمیایی به منظور بررسی عناصر و ترکیبات شیمیایی مواد در خدمات شیمیایی می‌پردازد. با استفاده از این بررسی ها می‌توان عناصر ، گروه‌های عاملی و پیوند‌ها شیمیایی مواد را مشخص نمود. همچنین می توان از آنها برای خلوص ، میزان و مقدار ناخالصی و تعیین ترکیب در مخلوط‌ها و محلول‌ها استفاده کرد. آنالیزهایی مانند ICP ، XPS ، CHN ، XRF و EDS مهم‌ترین روش‌ها برای شناسایی و اندازه گیری میزان عناصر درون نمونه‌ها می باشند. برای بررسی پیوند‌ها و گروه‌های عاملی از آزمون‌های FT-IR ، Raman ، NMR و XPS استفاده می‌شود.

 

 انواع خدمات شیمیایی و آنالیز مواد

 

آنالیز‎های ساختاری در خدمات شیمیایی :

  • آنالیز‎های ساختاری به بررسی فاز ، ترکیب شیمیایی ، ریزساختار و شکل ساختار در خدمات شیمیایی می‌پردازند. در این دسته آنالیزهای میکروسکوپی مانند OM ، SEM ، FESEM ، TEM ، HRTEM و آنالیز‌های غیر میکروسکوپی مانند XRD ، HPLC و GC-MS قرار دارند که برای بررسی ریز ساختاردر آلیاژها ، سرامیک ، مواد معدنی ، پلیمر‌ها ، محلول‌ها و مخلوط‌های زیستی ، طبیعی و مصنوعی بکار می‌روند. اگر دو نمونه دارای ترکیب شیمیایی مشابه باشند ، تغییرات ساختاری آن‌ها معمولا مرتبط به شرایط و تفاوت در فرایند ساخت است. از این رو آنالیز‌های ساختاری روش‌های مناسبی برای بررسی روش ساخت و مشخص کردن منشاء مشکلات در روش تولید است.

آنالیز‌های فیزیکی در خدمات شیمیایی :

  • آنالیز‌های فیزیکی به بررسی رفتارهای فیزیکی مواد مانند دمای ذوب ، شیشه‌ای شدن ، تغییر فاز ، اکسیداسیون ، رنگ ، رفتار نوری ، رفتار مغناطیسی ، توزیع اندازه ذرات ، بار سطحی ذرات و پایداری کلویید‌ها می‌پردازند. برای بررسی این رفتارهای فیزیکی مواد از دستگاه‌ها و روش‌های آنالیزی مانند TGA ، DSC ، DTA ، UV-VIS ، PL ، VSM ، DLS و پتانسیل زتا استفاده می‌شود.
  •  
  • در بسیاری از محصولات فلزی ، سرامیکی ، پلیمر‌ی و انواع پوشش‌ها رفتار مکانیکی محصول بسیار مهم است و تعیین کننده کیفیت ماده  نهایی است. هرچند رفتار مکانیکی مواد معلول مشخصات شیمیایی ، فیزیکی و ساختاری ماده است ولی برای مشتری و کاربر بسیاری از مواد ، رفتار و مشخصات مکانیکی و سطحی بسیار مهم است. برای اندازه‌گیری رفتار مکانیکی سطحی از دستگاه‌ها و روش‌های آنالیزی مانند آزمون کشش ، فشار ، خمش ، خستگی ، خزش ، ضربه ، انواع سختی سنجی‌ ، زبری سنجی ، خراش ، چسبندگی و سایش استفاده می‌شود. این آزمون‌ها به عنوان آزمون‌های نهایی در تعیین کیفیت و رفتار ماده مورد استفاده قرار می‌گیرند از این رو انتخاب روش مناسب و دقت در تعیین شرایط آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است.
  •  
  • مفهوم زیست فناوری به استفاده از سیستم‌های زنده و ارگانیسم‌ها برای توسعه یا تولید محصولات یا هر گونه کاربرد فناورانه که از سیستم‌های زیستی ، موجودات زنده یا مشتقات آن استفاده می‌کند تا محصولات یا فرآیندهای خاصی را ایجاد یا اصلاح کند ، گفته می شود. آنالیزهای زیستی به مطالعه بررسی رفتار مواد و تاثیر آنها در مواجه با جانداران و محیط زیست آنها می پردازد.

نتیجه گیری

این آنالیزها شامل بررسی سمیت مواد بر روی سلول های یوکاریوتی و پروکاریوتی (مانند سلول های جانوری و باکتری ها) بررسی رفتار و خواص داروها ، شناسایی انواع گونه های باکتری ، قارچ یا جلبک و انواع خدمات شیمیایی مربوط به آزمایشگاه ژنتیک می باشد.

با سپاس از همراهی شما

  • مجله الکترونیکی صنایع شیمیایی ، رنگ و پلیمر با هدف پرداختن به موضوعات و صنایع مرتبط با علم شیمی در موضوعات صنایع شمیایی ، معرفی شرکت های شیمیایی  و ارائه مطالب و اخبار صنایع شیمی راه اندازی شده است .   02634277196 ، 09932488975 ،02634277641 ،

 

500 کاراکتر باقیمانده است


امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اشتراک گذاری:
    

تعداد بازدید امروز 120 | تعداد بازدید دیروز 76 | تعداد بازدید هفته 534 | تعداد بازدید ماه 3584 | تعداد بازدید کل 199621

کلیه حقوق این سایت برای مالک سایت محفوظ است .طراحی سایت توسط آرمان وب

اتصال اینترنت وجود ندارد